شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با کتابداران استان چهارمحال و بختیاری:

از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کتابداران استان چهارمحال و بختیاری

مهدی رمضانی در دیدار با کتابداران استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به فلسفه سفرهای استانی گفت: سفرهای استانی به منظور طرح موضوع کتابخانه عمومی با مسئولان استان و افزایش حساسیت آنها نسبت به موضوع، دیدار با همکاران و شنیدن دغدغه هایتان انجام می شود تا نگاهمان به هم نزدیک شده و زمینه ساز حل مشکلات شود؛ درست است که مشکلات وجود دارد اما باید از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد طی سفر به استان چهارمحال و بختیاری با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

مهدی رمضانی در ابتدای این جلسه اظهار داشت: به اعتقاد من ما برای همدل شدن و پیشبرد امور نهاد به گفتگو نیاز داریم. کتابخانه، به عنوان محل مواجهه شما با اعضا، نقطه مهم و مؤثری است و شما می توانید پیشبرنده باشید. اثربخش بودن الزاماتی دارد که برای پیشرفت کار باید آنها را دنبال کرد. در مدیریت نهاد کتابخانه ها بر اساس شناخت و اشرافی که داریم، مجموعه ای از مسائل کتابخانه های عمومی را احصا کرده و تمرکز خود را بر پیشبرد آنها معطوف کرده ایم. یکی از مهم ترین اولویت ها در این دوره مدیریتی، شناساندن موقعیت کتابخانه عمومی و ساختار اداره این مراکز در مجموعه مدیریتی کشور و نیز به مردم بوده و بحمدالله توفیقاتی در این حوزه حاصل شده است. تولید انیمیشن «آقا و خانم کتابدار» و پخش از شبکه پویا، برنامه «هدهد سفید» در شبکه پویا، طرح اخبار کتابخانه های عمومی در برنامه «ایران من» شبکه یک سیما، توجه رسانه های برخط و مکتوب و نیز توجه مسئولین به موضوع کتابخانه عمومی، از توفیقات این مسیر بوده است که به پیشبرد مسائل کتابخانه های عمومی کمک می کند. در حال حاضر پروژه های عمرانی کتابخانه های عمومی در سفرهای آقای رئیس جمهور مورد توجه قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: به لحاظ پیگیری برای حل مسائل نهاد، اصلاح قانون تأسیس، اصلاح آیین نامه اجرایی و تشکیل منظم جلسات هیئت امنا، برای ما اولویت داشت. اصلاح قانون در کمیسیون فرهنگی مجلس به تصویب رسید و در نوبت طرح در صحن است؛ اصلاح آیین نامه اجرایی در جلسات کارشناسی کمیسیون فرهنگی-اجتماعی دولت به تصویب رسیده و در نوبت صحن کمیسیون قرار دارد تا پس از آن به صحن هیئت دولت راه یابد؛ جلسات هیئت امنا نیز در سال 1401 طبق قانون به صورت فصلی برگزار شد که نتیجه آن مصوبات اثرگذاری در موضوعات مختلف نهاد بوده است. در موضوعات قانونی نیز مباحث مختلفی از جمله ساختار، منابع مالی، نحوه اداره نیروی انسانی و... لحاظ شده و با این اصلاحات، مسائل موجود رفع خواهد شد. علاوه بر این، در حال پیشبرد مجموعه ای از مصوبات در دولت هستیم که بخشی مربوط به مسائل داخلی نهاد و بخشی مربوط به دسترسی به کتاب بر اساس دستور آقای رئیس جمهور است که امیدواریم تا پیش از هفته کتاب در دولت به تصویب برسد.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بحث منابع مالی نهاد را موضوعی جدی و حائز اهمیت دانست و گفت: منابع مالی تبعات متعددی بر سطوح و شئون نهاد دارد که بخش عمده آن در قالب قانون و بخش دیگری در قالب آیین نامه اجرایی و نیز از مسیری اختصاصی در دولت از طریق معاون اول رئیس جمهور، در حال پیگیری است.
وی گفت: برای پیشبرد امور نهاد، فضای ذهنی ما باید به یکدیگر نزدیک باشد. به اعتقاد من غالب همکاران ما انسان هایی فرهیخته و خدوم هستند که باید ویترین دار کتابخانه های عمومی باشند. در فضای همدلی، هم افزایی و کم شدن فاصله ها به نتیجه خواهیم رسید. به اعتقاد من فاصله ای بین کتابدار، نیروی ستادی، روسای شهرستان ها و ... نیست و فاصله انداختن بین این سطوح به ضرر نهاد خواهد بود.

از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم


 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 0 =